I de kommende blogposts behandles relevante emne for forholdet imellem børn, unge og computerspil. Indlæggene kombinerer en faglig viden med en personlig interesse, men leveres som tale- og tankestrømme ud fra et (så vidt muligt) fagligt fundament. Indlæggene lapper delvist ind over hinanden men her hver især deres eget fokus; vold i spil, ADHD m.fl. Læs lystigt og kommentér flittigt - både med spørgsmål og kritik. Det hele er værdsat!

En "ukendt spiller" fra et "ukendt spil" - Politiken om 'nOtail' og DoTA 2

En "ukendt spiller" fra et "ukendt spil" - Politiken om 'nOtail' og DoTA 2

Johan 'nOtail' Sundstein er en af verdens bedste DoTA 2-spillere, og han har lige fået en helside i Politiken, en spændende profil med en gennemgang af hans sportslige præstationer og personlige værdier. Super!! Men det hele er pakket ind i manchettens bittersøde og elitære ananas-i-egen-juice men[...]
Mænd og maskingeværer

Mænd og maskingeværer

  (Denne artikel er også udgivet i Soundvenue, 2016-4, dog i noget forkortet udgave. Her bringes den i fuld længde.) Hovedpersonen er spillerens øjne ind i universet. Det er herfra vi tænker, taler, kæmper, lever og dør: Hovedpersonen former det eventyr som spil er. Derfor er det problema[...]
Må kvinder spille computerspil?

Må kvinder spille computerspil?

Som fortsættelse på diskussionen om stereotypiske kønsroller og kønssyn i spilkulturen ansporet af henholdsvis Gamer- og Gambler-gate vil jeg gerne udfolde kvinders rolle i computerspil. Umiddelbart spørger man hurtigt sig selv om, hvorfor kvinder dog har så uendeligt dårlig smag i computerspil? Sam[...]
Computerspil og kvindehad?

Computerspil og kvindehad?

I starten af juli blev et af de største fupnumre i gaming-verdenen blev afsløret, og siden da er der sket… ingenting? Det står i skærende kontrast til andre nedslagspunkter i computerspillenes moderne historie – og sammenhængen er i bedste fald interessant, og i værste fald et udtryk for en skurende[...]
Pokémon GO

Pokémon GO

Fra den ene dag til den anden har man kunnet se internettet begejstres og benoves i sjælden grad over endnu en spil-app til mobiltelefoner. Pokémon, de eventyrlige små “monstre” modelleret efter mere eller mindre fantasifulde udtryk af rigtige dyr, viste sig at være den hemmelige ingrediens der skul[...]
”Vi vil jo alle sammen helst hænge ud med Baloo alligevel”

”Vi vil jo alle sammen helst hænge ud med Baloo alligevel”

Er det legende (computer) spil i virkeligheden løsningen på alle folkeskolens problemer? Jeg havde et interessant møde i dag med kollega, der specialiserer sig i spilbaseret læring. Kollegaen, Mathias Poulsen, citerede en AU-forsker, Ole Sejer Iversen, som efter at have diskuteret individuationsproc[...]
Et fair valg; iPads eller venner?

Et fair valg; iPads eller venner?

De sidste par dage af påsken i 2015 vil hverken blive husket for fantastisk vejr eller Jesu genopstandelse – i stedet har mange menneske bidt mærke i en opsigtsvækkende rapport som Børnerådet udsendte. Børneindblik Nr. 1 2015 handler om de helt unge børns brug af, og forhold til, iPads og tablets. [...]
Tablets gør (måske?) børn til autister!

Tablets gør (måske?) børn til autister!

”PAS PÅ DIT BARN IKKE BLIVER AUTIST!” råbte hjerneforsker Albert Gjedde fra Københavns Universitet. ”DIT BARN BLIVER MÅSKE AUTIST HVIS DET BRUGER EN iPAD!” fortsatte Albert imens han vildt gestikulerede med armene. ”BRUGEN AF TABLETS KAN FØRE TIL EN HEL GENERATION AF AUTISTER!” skreg han mod den s[...]
Gratis computerspil findes ikke

Gratis computerspil findes ikke

Den seneste dominerende modedille i gaming-regi, og her tænkes hverken på pastelfarver eller pagehår, er F2P – FreeToPlay. Gratis spil udgivet kvit og frit til fri leg via udviklernes egne digitale platforme eller hjemmesider; men - hvad gemmer der sig i virkeligheden bag ordet "gratis"? League o[...]
De farlige træer – og hvorfor computerspil giver ADHD og Aspergers Syndrom

De farlige træer – og hvorfor computerspil giver ADHD og Aspergers Syndrom

(Disclaimer: I følgende artikel tager jeg et sving fra mit sædvanlige ordkløveri til medicinens verden – mine forklaringer af komplicerede neurologiske og medicinske forhold vil – i bedste fald – være forsimplet.) Simon Egenfeldt-Nielsen, med hvem jeg tidligere har gjort skriftlige favntag (Minecra[...]
Gamere: Verdens største minoritet

Gamere: Verdens største minoritet

Spil skal tages alvorligt; både som kultur og som industri. Politikken kan i dag fortælle, at spilindustrien i 2013 omsatte for 416 milliarder kroner på globalt plan, og således – med god margin – har overhalet filmindustrien. Alligevel står vi tilbage med en kultur der negliceres og mystificeres i [...]
Kan Minecraft undergrave vores skolesystem?

Kan Minecraft undergrave vores skolesystem?

Nej – men måske burde det… (Artikel-svar) Simon Egenfeldt-Nielsen har på Informationens hjemmeside gjort et interessant indlæg om hvorvidt Minecraft og andre spil kan underminere troværdigheden og det faglige indhold af undervisningen i danske skoler. http://www.information.dk/protokol/497957 Han[...]
Aldersmærkning og dig

Aldersmærkning og dig

Nederst i venstre hjørne på alle video- og computerspil der bliver solgt i Danmark er der sådan et lille klistermærke; det er ikke en del af spillets oprindelige boxart, men er en vejledende servicemeddelelse til eventuelle købere om, at spillet henvender sig til en given målgruppe. PEGI-mærknin[...]
Internetweek 2014

Internetweek 2014

I forbindelse med Internetweek 2014 i Århus gav jeg torsdag formiddag et kort foredrag i Ridehuset hvor vi på 3 kvarter skulle omkring hvad det egentlig er computerspil kan der adskiller dem fra andre medier, hvor (hvis overhovedet) det sociale aspekt i spil findes og hvorvidt man bliver voldelig af[...]
Computerspil gør børn voldelige!

Computerspil gør børn voldelige!

… Eller, ikke rigtig. Men der er en sammenhæng… Måske… Forskere ved Rochester og Oxford Universitet har konkluderet, at linket imellem øget aggressivitet efter computerspil ikke er pga. eventuelt voldeligt indhold men snarere frustrationen over, at spillet kan være svært (eller styringen er dårli[...]
Jedi-Kriger eller ged? Dit digitale liv

Jedi-Kriger eller ged? Dit digitale liv

”I am a gamer. Not because I don’t have a life – but because I chose to have many” Således lyder en af de faste paroler for den per internettet mobiliserede gamerkultur; Jeg er en gamer. Ikke fordi jeg ikke har et liv, men fordi jeg vælger at have mange. Et udsagn der på overfladen nemt lad[...]
Videospil - Ikke for sjov!

Videospil - Ikke for sjov!

Videospil er sjove, men skal også tages seriøst. Både som industri, socialt fikspunkt og kulturelt udtryk er video- og computerspil en gigantisk spiller der skal tages seriøst og hvis indflydelse, både socialt og samfundsmæssigt ikke er for sjov. Jeg er ny her i blogsfæren – så tillad mig en kort i[...]