post

Den digitale barnepige skal aflives! –Hverken iPad, Playstation eller Xbox kan ikke afløse det pædagogiske arbejde der sker i skoler og institutioner; men måske de kunne hjælpe lidt til…?

I oplægget ”Spil – ikke bare sjov!” vil Christian Mogensen præsentere, analysere og diskutere computerspil og det de kan, skal og bør.  Han bruger sin faglige baggrund sammen med egne erfaringer til at kigge lidt dybere i spillenes gemmer end mange andre og fortæller i oplægget både om hvad der sker med børn og unges neurologi når de spiller computerspil, om hvorvidt ADHD og Aspergers hænger sammen med timerne foran Playstationen og om det er okay at slå ihjel – så længe det foregår i et digitalt univers.

Det er vigtigt for Christian, at han kan arbejde med en pædagogisk og didaktisk indsats der hvor de unge befinder sig; hvilket ofte er foran skærmen. I oplægget vil han give eksempler på hvordan børn og unge bruger spil og spiluniverser – og hvorfor! I en tid hvor både institutioner og hjem tilbyder digitale legepladser er der endnu desto bedre grund til at vide hvad der foregår når controller og keyboard gribes.

Social krykke eller inklusionsværktøj

Begreberne læringsspil og opbyggelige spiloplevelser har været meget i vælten de seneste år, det samme har voldelige spil og deres konsekvenser samt computerspillenes plads i skoler og institutioner. Vi skal nå hele vejen rundt over 2 timer oplægget varer, og holde særlig fokus på pædagoger og underviseres rolle i forhold til den støt stigende brug og interesse for computerspil.

Computerspil kan have store sociale konsekvenser– de kan være et fremragende inklusionsværktøj eller en social krykke; med afsæt i Jeres erfaringer skal vi snakke konkrete tilfælde og mulige løsninger og strategier dertil.

Gamification

Over de sidste 5-10 år er der opstået en idé om, at vi kan trække elementer og komponenter ud af computerspillenes verden og bruge dem i andre sammenhænge: Vægttab, matematikundervisning og sociale netværk er blevet deres egne små spil i nyere tid. Sammen skal vi se på mekanismerne bag gamifiication-bevægelsen, og prøve at komme lidt tættere på, at børn og unge mennesker bliver ligeså glade for resultatet på matematikprøven som for en ny highscore.

Nørd på eventyr

Oplægget er også en fortælling om Christians egen rejse; først som computerspillende barn, siden som opmærksom teoretiker og nu som nysgerrig praktiker – alt sammen i følgeskab med keyboard, controller og joystick. Christian kender de sociale konsekvenser fra begge sider idet han har arbejdet i flere institutioner hvor computer- og videospil har været, nogle gange ubevidst, sociale og pædagogiske værktøjer der har påvirket og formet børn og unges roller og selvforståelse.

Oplægget er tilsigtet at give viden og indsigt om spil og spilkultur, men tager i løbet af de to timer forhåbentlig karakter af en oplyst dialog fremfor en forelæsning; det er Jeres oplevelser og erfaringer der tæller – vi vil bare gerne være med i snakken.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *