Hjemmeside Fagpersoner

Download en PDF-beskrivelse af oplægget.

Den digitale barnepige skal aflives! –Hverken iPad, Playstation eller Xbox kan ikke afløse det pædagogiske arbejde der sker i skoler og institutioner; men måske de kunne hjælpe lidt til…? Bekymringerne om hvorvidt børn isoleres socialt, bliver mere aggressive eller direkte afhængige er dog reelle, så førend computere og spillekonsollerne tændes i SFO, skole eller det der ligner, gælder det om at være med på noderne når vi snakker børn, unge og spil.

I oplægget ”Computerspillenes plads i skole og institution” vil vi præsentere og diskutere computerspil ud fra det de kan, skal og bør.  Han bruger sin faglige baggrund sammen med egne erfaringer til at kigge lidt dybere i spillenes gemmer og fortæller i oplægget både om hvad der sker med børn og unges neurologi når de spiller computerspil, om hvorvidt ADHD og Aspergers hænger sammen med timerne foran Playstationen og om det nogensinde er okay at slå ihjel.

I en tid hvor både institutioner og hjem tilbyder digitale legepladser er der endnu desto bedre grund til at vide hvad der foregår når controller og keyboard gribes.

Social krykke eller inklusionsværktøj

Begreberne læringsspil og opbyggelige spiloplevelser har været meget i vælten de seneste år, det samme har voldelige spil og deres konsekvenser samt computerspillenes plads i skoler og institutioner. Vi skal nå hele vejen rundt på 2 timer, og holde særlig fokus på pædagoger og underviseres rolle i forhold til den støt stigende brug og interesse for computerspil.

Computerspil kan have store sociale konsekvenser– de kan være et fremragende inklusionsværktøj eller en social krykke; med afsæt i Jeres erfaringer skal vi snakke konkrete tilfælde og mulige løsninger og strategier dertil.

Gamification

Over de sidste 5-10 år er der opstået en idé om, at vi kan trække elementer og komponenter ud af computerspillenes verden og bruge dem i andre sammenhænge: Vægttab, matematikundervisning og sociale netværk er blevet deres egne små spil i nyere tid. Sammen skal vi se på mekanismerne bag gamifiication-bevægelsen, og prøve at komme lidt tættere på, at børn og unge mennesker bliver ligeså glade for resultatet på matematikprøven som for en ny highscore.

IMG_0862

Social isolation…?

Skal man være bange for computerspil?

Vi kigger også på, den frygt og bekymring mange forældre har i forhold til spil; bekymring om voldelighed, overvægt eller isolation afskærer mange forældre (og fagpersoner) fra, at forstå og anvende spillene. Vi nuancerer synet på disse forhold og snakker ud fra jeres konkrete forhold og situation, og prøver sammen at skabe nogle konstruktive retningslinjer som kan tilgodese både fagpersoner, forældre og børn. Det kan være svært at føle sig klædt på til at tage snakken om computerspil med et barns forælder, men i løbet af oplægget bliver I klædt på til det.

Oplægget er tilsigtet at give viden og indsigt om spil og spilkultur, men tager i løbet af de to timer forhåbentlig karakter af en oplyst dialog fremfor en forelæsning; det er Jeres oplevelser og erfaringer der tæller – vi vil bare gerne være med i snakken.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *